7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Árnyékmérés

Egy nyári nap

Keresztrejtvény

Poszterkészítés

Testrész kvíz

Veszélyes vagy biztonságos?

Zárókérdés

Vissza

7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Feladat neve:

Árnyékmérés

Korosztály:

7 - 10 éves

Szükséges eszközök:

Kréta/csoportok

Idõkeret:

3 x 10 perc

Leírás - megvalósítás:

Beszéljük meg a gyerekekkel, hogy az egyik legfontosabb napozással kapcsolatos szabály az, hogy soha ne tartózkodjanak hosszú ideig a Napon 11.00 és 15.00 óra között (ha rövid az árnyékuk)! A felszínt érõ UV-sugárzás mennyisége a legmagasabb értéket általában nyáron, dél körül éri el, fõleg amikor az égen nincs felhõtakaró. Egy árnyékot adó fa vagy egy napernyõ az UV-sugárzásnak akár a 60%-át is kiszûrheti.

Vigyük ki a gyerekeket az iskolaudvarra a napsütéses kora reggeli órákban, és osszuk õket csoportokra! Adjunk minden csoportnak 1-1 krétát! Minden csoportból helyezkedjen el egy-egy gyerek úgy, hogy a háta mögött legyen a Nap! A csoport többi tagja rajzolja körbe az árnyékát krétával! Ha készen vannak, kérdezzük meg a csoportokat, hogy a körberajzolt árnyékok kisebbek vagy nagyobbak, mint õk? Beszéljük meg, hogy ennek mi lehet az oka, azaz az árnyék nagysága miért függ a Nap állásától! Ismételjük meg a feladatot délben és késõ délután!

Beszéljük meg a gyerekkel, hogy délben azért kicsi az árnyékuk, mert délben érik a Föld felszínét a legnagyobb szögben a napsugarak, ekkor van a Nap a legmagasabban, és a napsugarak ekkor teszik meg a legrövidebb távolságot. Minél kisebb távolságot kell megtenniük az UV sugaraknak, amíg elérik a Föld felszínét, annál kisebb mennyiségüket szûri ki az ózonréteg és a légkör. Azaz minél rövidebb az árnyékunk, annál erõsebb és veszélyesebb az UV-sugárzás, annál nagyobb az UV-sugárzási szint.

A feladat megvalósítása során a gyerekek mérésekkel igazolva látják, hogy az árnyékuk mérete változik a nap során, és az árnyék nagysága megmutatja nekik, mikor veszélyes a napon tartózkodni. A feladat segítségével helyes viselkedési- és magatartásformákat alakíthatunk ki a megnövekedõ UV sugárzási szint felismerésére és kiküszöbölésére.

Vissza
Vissza

7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Feladat neve:

Egy nyári nap története...

Korosztály:

12 - 14 éves

Szükséges eszközök:

  • feladatlapok
  • íróeszközök
  • ollók
  • ragasztók

Idõkeret:

20 perc

Leírás - megvalósítás:

A gyerekeket kérjük meg, hogy keressék meg a kapcsolatot az állítások között! Állítsák össze egy "nyári nap" lehetséges történetét, figyelve az eddig tanultakra! Ha ügyesek, megkapják "Okos Oszkár" és "Buta Benõ" egy nyári napjának történetét.

MEGOLDÓKULCS:
"Okos Oszkár"napja:
Reggel - hosszú ujjú pólót, térdig érõ rövidnadrágot, szalmakalapot vett magára - a hálószobában.
Reggeli után - megnézte az UV jelentést - a Vöröskereszt internetes honlapján.
Kora délelõtt - bekente testét naptejjel - a ház körül tevékenykedett árnyékban.
Délben - frissítõ zuhanyt vett - a fürdõszobában.
Késõbb - újra bekente testét naptejjel - felöltözött a fürdõszobában.
Kora délután - megebédelt - a kerti napernyõ alatt.
Délután - elsétált - a boltba.
Késõbb - újra bekente testét naptejjel, napszemüveget vett fel - a közeli tóparton.
Késõ délután - a kijelölt fürdõhelyen fürdõzött fél órácskát - a tóban.
Az esti órák - simogató napsütésében megszárítkozott - a tóparton.
Este - tovább fent maradt, tanult, olvasgatott, beszélgetett szüleivel - a teraszon.

"Buta Benõ"napja:
Reggel - letusolt, és fürdõnadrágot, rövid ujjú pólót vett magára a meleg miatt - a fürdõszobában.
Reggeli után - chatelt a haverokkal - az interneten.
Késõ délelõtt - elment bevásárolni - a boltba.
Délben - megebédelt - a teraszon.
Délután - hosszasan napozott - a közeli tóparton.
Késõbb - bekente testét hûsítõ és barnító krémekkel - a haverok tanácsára.
Este - hatalmas vörös foltok, égõ és fájdalmas érintésû területek - jelentek meg hátán és vállain.
Éjszaka - ,hogy jól nézzen ki - hosszú ruhát, napszemüveget vett fel a discoba.
Másnap reggel - a bal vállán egy sötét, szeplõszerû foltot vett észre - a fürdõszobában.
Egy hónap múlva - a folt egyre sötétebb és nagyobb lett, néha folyadék szivárgott belõle - elment orvosához.
Fél év múlva - szüleitõl nagyon sok szép virágot kapott - a bõrrákosokat kezelõ kórházi osztályon.
Feladatlap/1:

Keressetek kapcsolatot az állítások között! Állítsátok össze egy "nyári nap" lehetséges történetét, figyelve az eddig tanultakra! Ha ügyesek vagytok, megkapjátok "Okos Oszkár" és "Buta Benõ" egy nyári napjának történetét.

"Okos Oszkár":

Reggel

hosszú ujjú pólót, térdig érõ rövidnadrágot, szalmakalapot vett magára

a teraszon

Az esti órák

megnézte az UV jelentést

a fürdõszobában

Este

bekente testét naptejjel

a tóparton

Késõ délután

frissítõ zuhanyt vett

a Vöröskereszt internetes honlapján

Délután

újra bekente testét naptejjel

a fürdõszobában

Reggeli után

megebédelt

a kert napernyõ alatt

Délben

elsétált

a tóban

Késõbb

újra bekente testét taptejjel, napszemüveget vett fel

a közeli tóparton

Késõbb

a kijelölt fürdõhelyen fürdõzött fél órácskát

a boltba

Kora délelõtt

simogató napsütésben megszárítkozott

a ház körül tevékenykedett az árnyékban

Kora délután

tovább maradt fent, tanult, olvasgatott, beszélgetett szüleivel

a hálószobában

"Buta Benõ"

Reggel

letusolt és fürdõnadrágot, rövid ujjú pólót vett magára a meleg miatt

a bõrrákosokat kezelõ kórházi osztályon

Éjszaka

chatelt a haverokkal

a haverok tanácsára

Másnap reggel

elment bevásárolni

a teraszon

Reggeli után

megebédelt

a közeli tóparton

Késõbb

hosszasan napozott

a fürdõszobában

Egy hónap múlva

bekente testét hûsítõ és barnító krémekkel

az interneten

Fél év múlva

hatalmas vörös foltok, égõ és fájdalmas érintésû területek

elment orvosához

Délben

hogy jól nézzen ki

hosszú ruhát napszemüveget vett fel a discoba

Délután

a bal vállán egy sötét, szeplõszerû foltot vett észre

a boltba

Este

a folt egyre sötétebb és nagyobb lett, néha folyadék szivárgott belõle

jelentek meg a hátán és a vállain

Késõ délelõtt

szüleitõl nagyon sok szép virágot kapott

a fürdõszobában

Feladalap/2

"Okos Oszkár" napja:

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

8

 

 

9

 

 

10

 

 

11

 

 

"Buta Benõ" napja:

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

8

 

 

9

 

 

10

 

 

11

 

 

A feladatlap közvetlenül a prezentáció utolsó összefoglaló részének levetítése után használható fel. Legpraktikusabb az elsõ táblázatot szétvágni, majd próbálgatások után az üres táblázatba (mint egy kirakó) beragasztani a helyes megoldásokat.

Teljesítésének sikere nagyban függ a diákok absztrakciós képességszintjétõl, az elõzetes ismeretek mennyiségétõl, a prezentációs anyag közbeni figyelem - elvonatkoztatás mértékétõl. Szükség esetén könnyítésként alkalmazzunk csoportmunkát, vagy segítsünk egyéni tanácsokkal, tanári tippek megadásával. Hívjuk fel a figyelmet pl., hogy a középsõ oszlop állításai eleve sorrendben vannak megadva. Elsõként célszerû a napszakokat összerakni, majd ezekhez társítani ok - okozat összefüggésben a további állításokat.

Itt képesség szerinti bontást is alkalmazhatunk: a gyengébb képességû tanulók a napszakok sorba állítását, a tehetségesebb diákok az ok - okozati összefüggések keresését végezhetik. Tovább könnyíthetjük a munkát, ha az állítások további számítógépes feldolgozása és nyomtatása után szókártyákat készítünk, így tapasztalatilag a szókártyák egymásba illeszkedésével is segíthetünk, sõt színkódolást is végezhetünk a megoldókulcs felhasználásának segítségével. Ezzel közvetve akár SNI tanulók is bevonhatóak a közös munkába.

Vissza
Vissza

7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Feladat neve:

Keresztrejtvény

Korosztály:

8 - 14 éves

Szükséges eszközök:

  • feladatlap
  • íróeszköz

Idõkeret:

10 - 15 perc

Leírás - megvalósítás:

KERESZTREJTVÉNY MEGOLDÓKULCS:





1.A káros UV-sugárzás kiszûréséért felelõs gáz, amely összefüggõ védõréteget alkot Földünk körül a magasban.
2.Egy emlõsökhöz tartozó kisállat, aki "természet alkotta napszemüveget" visel.
3. A növények zöld színtesteiben lejátszódó biokémiai folyamat neve, amely hasznosítja a napenergiát, és oxigént termel.
4.A bõrrák elkerülésére, ill. a korai felismerésére alkalmazható fontos szabály (rövidítés - mozaikszó).
5.A Nap is egy ilyen égitest a világegyetemben.
6.Bõrünkön található elváltozás, amelynek ellenõrzése idõnként szükséges. Túlzott napozás hatására kórossá válhat.
7.A tûzõ napsütés helyett itt tartózkodjunk!
8.A fiatalkori "szürkehályog betegség" elkerülése érdekében kell viselni!
9.Az ózonréteget károsító, az ózont elbontani képes, magas halogén tartalmú kémiai anyagok gyûjtõneve.
10.Egész életünk során rendelkezésre álló, a napozás okozta károsodások mennyiségét meghatározó, a pénzvilágból (tõzsdék) is ismert fogalom.
11.Mesebeli figura, aki segített játékosan eligazodni a tudomány és a tanulás világában. Neve egy fontos anyaghoz köthetõ.
12.A mai nap során végig errõl a fontos

Vissza
Vissza

7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Feladat neve:

Poszterkészítés

Korosztály:

9 - 14 éves

Szükséges eszközök:

  • Nagy méretû karton
  • színes ceruza
  • olló
  • ragasztó
  • dekorációs anyagok
  • képek/csoport

Idõkeret:

35 perc

Leírás - megvalósítás:

Foglaljuk össze a gyerekekkel a napozás 12 szabályát, majd osszuk õket 4 fõs csoportokra! Biztosítsunk minden csoportnak egy-egy nagy méretû kartont, ollót, ragasztót, majd adjuk ki a feladatot, hogy készítsenek egy plakátot, amelynek a segítségével felhívhatják a figyelmet következõ lehetséges témákra (minden csoport válasszon egyet magának):

  • Ózon Oszkár bemutatása, védelmének hangsúlyozása
  • Megfelelõ öltözködés, fényvédõkrém használat
  • Mikor és hogyan lehet biztonságosan napozni
  • A gyerekek és a fiatalok veszélyeztetettsége
  • SANSZ szabály, rendszeres önvizsgálat
  • Mi az UV index? Mire figyeljünk?
  • Bõrtípusok, leégés, következmények (véges naptõke), megelõzés

Az elkészült plakátokat véleményezzük és értékeljük a figyelemfelhívás, a tömörség, a kifejezõség szempontjai szerint, majd állítsuk ki õket az iskolában, hogy eljuttassuk az információt mindenkinek, hogy hogyan és miért kell vigyázni az ózonpajzsra, és hogyan viselkedjenek: OKOSAN A NAPON!

Az aktív tevékenykedés közben a gyerekek megismerkedhetnek a biztonságos napozás szabályaival, miközben a kreativitásukat is kibontakoztathatják a figyelemfelhívó plakátok készítése közben. A gyerekek társadalmi szerepvállalása is nõhet azáltal, hogy bemutatják társaiknak, hogyan vigyázzanak az ózonpajzsra és magukra!

Vissza
Vissza

7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Feladat neve:

Testrész kvíz

Korosztály:

7 - 14 éves

Szükséges eszközök:

Kiosztott feladatlap/fõ

Idõkeret:

12 perc

Leírás - megvalósítás:

Beszéljük meg a gyerekekkel, hogy Ausztráliában a megnövekedett veszély és a megszaporodott bõrrák elõfordulása miatt óriási védekezési propaganda folyik. Nem lehet a tengerparton fedetlen testû és fejû gyerekeket látni.

Kérjük meg a gyerekeket, hogy a kiosztott feladatlapokon jelöljék be az emberi test azon részeit, amelyek a leginkább ki vannak téve az erõs napsugárzásnak. Írják mellé, hogy mit kell viselniük, hogy megvédjék a szemüket, a nyakukat, a karjukat stb.

A feladat közös ellenõrzése és megbeszélése után mondjuk még el, hogy Ausztráliában már természetes a megfelelõ védõöltözékek viselete. A tengerparton a felnõttek egész fürdõruhát viselnek, a gyerekekre pedig szörfruhához hasonlatos - a vállat, a felkart és a combokat is védõ - strandruhát adnak. Speciális ibolyántúli sugarakat megszûrõ, hosszú és félhosszú ujjú pólókat, hosszú sortokat, és speciális ún. légiós sapkát (hátul a tarkót takaró hosszabbított résszel) hordanak.

A feladat megvalósítása során a gyerekek a teljes testükre vonatkoztatva megtanulhatják a különbözõ védõöltözetek és a napvédõ krém használatát, valamint a helyes viselkedési és magatartásformák alkalmazását a fokozottabb UV-sugárzással szemben, ami a késõbbiekben a fokozott odafigyelés kialakulását segítheti.

Feladatlap:

Jelöljétek be a képen az emberi test azon részeit, amelyek a legjobban ki vannak téve az erõs napsugárzásnak, és azért fokozott védelmet igényelnek! Írjátok a megjelölt testrészek mellé, hogy melyiket hogyan védenétek a fokozott UV-sugárzással szemben!

Vissza
Vissza

7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Feladat neve:

Veszélyes vagy biztonságos?

Korosztály:

7 - 14 éves

Szükséges eszközök:

Kiosztott feladatlap/fõ

Idõkeret:

10 perc

Leírás - megvalósítás:

  • Beszéljük meg a gyerekekkel a napozás 12 szabályát!
  • Okosan napozzatok, sose égjetek le!
  • Kellõen ruházkodjatok! Hordjatok bõrötöket védõ ruhát, légiós sapkát vagy kalapot, és megfelelõ UV-szûrõs napszemüveget!
  • Olyan összetett, UVA és UVB-szûrõs fényvédõ krémet használjatok, amely a napszaknak és a bõrötöknek megfelelõ! (A fényvédõ krém nem nyújt teljes védelmet!)
  • Soha ne tartózkodjatok hosszú ideig a Napon 11.00 és 15.00 óra között (ha rövid az árnyékotok)!
  • Amennyiben nagyon erõs a napsugárzás, tartózkodjatok árnyékos vagy fedett helyen!
  • Ne legyetek tartósan és védelem nélkül napsugárzást visszaverõ felszíneken (hó, jég, homok, beton, víz)!
  • A csecsemõket és a gyermekeket fokozottan óvni kell az erõs napsugárzástól!
  • Ne tartózkodjatok a napon, ha fényérzékeny anyagot tartalmazó gyógyszert szedtek!
  • Az önbarnító krémek egyáltalán nem nyújtanak védelmet az UV-sugárzás ellen! A szoláriumozás pedig bõrrákot okozhat!
  • Pótoljátok a bõrötökrõl lekopott, leázott vagy ledörzsölt fényvédõ krémet legalább 2 óránként!
  • Okvetlenül forduljatok bõrgyógyászhoz, ha változást észleltek a bõrötök állapotában!
  • Nyári hónapokban figyeljétek az aktuális UV értékeket a médiában és a Vöröskereszt honlapján!

Kérjük meg a gyerekeket, hogy a kiosztott feladatlapokon húzzák át azokat a képeket, amelyek a napozás veszélyes módjaira utalnak! A feladatlap kitöltése után közösen ellenõrizzük a megoldásokat, majd minden egyes szituációt ábrázoló kép esetében kérjünk meg egy-egy gyereket, hogy indokolja, miért veszélyes vagy biztonságos a képen látható emberek viselkedése!

A feladat megvalósítása során a gyerekek megtanulják alkalmazni a 12 napozási szabályt, valamint pontosan megfogalmazni véleményüket, megindokolni válaszaikat, ami a késõbbiekben a fokozott odafigyelés kialakulását segítheti.

Feladatlap:

Húzzátok át a feladatlapon azokat a képeket, amelyek nem a napozás veszélyes módjaira utalnak! A szóbeli ellenõrzésnél indokoljátok válaszaitokat!

Vissza
Vissza

7. Milyen szabályok betartásával érezhetitek magatokat nagyon jól a Napon?!

Feladat neve:

Zárókérdés

Korosztály:

9 - 14 éves

Szükséges eszközök:

  • feladatlap/fõ
  • íróeszköz/fõ

Idõkeret:

5 - 10 perc

Feladatlap:

Változott a véleményed a mai munka után? Miben fogsz másként cselekedni a jövõben?

A záró feladatban összegzésként, rögzítésként, egyéni, önálló munkában a diákok felidézik és megfogalmazzák a tanult védekezési stratégiákat. Visszautalva a bevezetõ feladatra leírják a jövõbeni, egyéni gyakorlati változtatásokat, belsõvé vált feladataikat önmaguk megóvásával kapcsolatban.
A feladatlapot hazavihetik, így vázlatként maradandó emlék lehet, ill. a tanult ismeretek otthoni továbbadásában is segíthet.

Vissza
A Magyar Vöröskereszt és az MTA Szociológia Kutatóintézetének közös egészségvédő programja iskolák számára
Beharangozó Napsugárzás Tesztkérdések Kisérletek Iskolaudvar Irodalom Letöltések 1. fejezet 2. fejezet 3. fejezet 4. fejezet 5. fejezet 6. fejezet 7. fejezet Tesztkérdések 1 Tesztkérdések 2 Tesztkérdések 3 Tesztkérdések 4 Tesztkérdések 5 Tesztkérdések 6 Kisérletek 1 Kisérletek 2 Kisérletek 3 Kisérletek 4 Kisérletek 5 Kisérletek 6 Kisérletek 7