Vissza

6. Hogyan segíthettek rajtam és ezáltal magatokon?

Feladat neve:

Ózonkárosítók

Korosztály:

12 - 14 éves

Szükséges eszközök:

  • feladatlap
  • íróeszköz

Idõkeret:

10 perc

Leírás - megvalósítás:

Melyik problémákra hívják fel az alábbi ábrák a figyelmet? Kérjük meg a gyerekeket, hogy írják le, mit tudnának tenni a kiküszöbölésükre!

Ózonkárosító freonok, halonok, metil - bromidok...

1. Hajtógázas spray:
Bár a legtöbb spray ma már nem freongázzal töltött, mégis a kiváltásukra használt -üvegházhatást okozó- gázok miatt, helyettük pumpás, golyós, zselés, gél alapú - kenõs társaik (spray, dezodor, borotvahab) kívánatosak. Az "ózonbarát" embléma keresése.

2. Hûtõszekrények, légkondicionáló berendezések:
Az "ózonbarát" embléma keresése.
Csak a freonmentes töltõgáz alapú berendezések vásárlása.
Az "A energiaosztályú" berendezések alkalmazása.

3. Permetezõszerek használata:
A permetezés teljes mellõzése - biokertészetek vegyszermentesen.
A szükséges és elkerülhetetlen permetezésekkor a "metil - bromid" alapú hatóanyagok mellõzése.

Feladatlap:

Melyik problémákra hívják fel az alábbi ábrák a figyelmet? Írd le, mit tudnál tenni a kiküszöbölésükre!



Vissza
Vissza

6. Hogyan segíthettek rajtam és ezáltal magatokon?

Feladat neve:

Interjú Oszkárral

Korosztály:

10 - 14 éves

Szükséges eszközök:

Füzet, íróeszközök/párok

Idõkeret:

25 perc

Leírás - megvalósítás:

Beszéljük meg a gyerekekkel, hogy Ózon Oszkár a társaival milyen fontos védõpajzsot képez az ózonrétegben a földi életformák körül. Aki õt károsítja, saját magát sodorja veszélybe. Az elmúlt években az ember szennyezõ tevékenysége következtében az Antarktisz feletti "ózonlyuk" (pontosabban ózonréteg vékonyodás) elérte eddigi legnagyobb méretét, amely terület több, mint háromszor nagyobb az Egyesült Államokénál. Az ózonréteg már erõsen vékonyodik számos lakott terület felett is (Dél-Amerika, Ausztrália, Új-Zéland, Dél-Afrika), de Észak-Amerika, Európa és Ázsia felett is elindult a folyamat, ami fokozott színtû UV-sugárzásnak teszi ki a helyi lakosokat! Vajon mit mondana Ózon Oszkár, ha a mai napon a mi városunkba látogatna?

A gyerekek párban dolgozva interjút készítenek Ózon Oszkárral. Az egyikõjük Ózon Oszkár, az interjúalany, a másik a riporter. A kisebbek esetében elõre megadott kérdésekkel segítsük az interjúk elindulását:

  • Milyen erõs a napsugárzás a városunkban (a napszak, az évszak, az Egyenlítõtõl való távolság, a tengerszint feletti magasság, a visszatükrözõ felszínek közelsége, az aktuális idõjárás függvényében)?
  • Milyen mértékben fokozott az UV-sugárzás veszélye az ózonréteg vékonyodások "ózonlyuk" közelsége miatt?
  • Megtesznek-e mindent a helyi lakosok az ózonréteg megóvása érdekében (figyelnek-e arra, hogy csak ózonbarát háztartási eszközöket használjanak, és hogy használatuk, karbantartásuk során a szennyezõ gázok ne szivárogjanak és ne szökjenek a levegõbe; kerülik-e a hajtógázos spray használatot stb.)
  • A helyi lakosok mindennapi viselkedése mennyire veszi figyelembe a megnövekedett UV-sugárzás veszélyét (napozási, strandolási szokások, játszótereken, szabadtéri foglalkozásokon napozó krém használata stb.)?
  • Elmondható az, hogy a helyi lakosok megfelelõen védettek a fokozott UV-sugárzással szemben?
  • Milyen tanácsokat lehetne adni a helyi lakosoknak, hogy jobban vigyázzanak magukra, és okosan tartózkodjanak a Napon?

Beszéljük meg és összesítsük a kapott válaszokat! A legügyesebb kérdésekbõl és válaszokból készítsünk egy újságcikket, amelyet az iskolai újságban vagy a helyi lapokban megjelentethetünk. Ózon Oszkárnak nagyon fontos, hogy segítsünk neki, hogy a jövõben is meg tudjon védeni bennünket!

A feladat megvalósítása a megszerzett ismeretek, információk helyi alkalmazását segíti. A gyerekek társadalmi szerepvállalása nõhet azáltal, hogy elmondják diáktársaiknak és a városlakóknak, hogyan vigyázzanak az ózonpajzsra és magukra, és hogyan viselkedjenek: OKOSAN A NAPON!

Vissza
Vissza

6. Hogyan segíthettek rajtam és ezáltal magatokon?

Feladat neve:

Készítsük kalapot!

Korosztály:

7 - 14 éves

Szükséges eszközök:

  • Nagy méretû papír ív
  • színes ceruza
  • olló
  • ragasztó
  • dekorációs anyagok/fõ

Idõkeret:

30 perc

Leírás - megvalósítás:

Magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy Ózon Oszkár veszélybe került. Az ember szennyezõ tevékenysége következtében az ózonréteg sok helyen elvékonyodott, és több UV sugárzás, különösen a veszélyesebb UV-B éri el a földfelszínt. 1%-os ózonréteg csökkenéssel már 2%-kal nõ az UV-sugárzás a Föld felszínén. Egy hosszantartó, 10%-os magaslégköri teljes ózonszint csökkenés esetén pedig minden öt európaiból egynél, és minden két ausztrálból egynél ki fog fejlõdni élete során a bõrrák valamilyen formája! A szürkehályog esetszáma pedig drasztikusan fog növekedni világszerte. Ezért is fontos szabály az, hogy kellõen ruházkodjanak! Hordjanak bõrüket védõ ruhát, légiós sapkát vagy kalapot, és megfelelõ UV-szûrõs napszemüveget!

Az elõzõ napon közöljük a gyerekekkel, hogy kalapot fognak készíteni, és hogy hozzanak dekorációs anyagokat (tollakat, leveleket, gyöngyöket, színes ceruzákat stb.)! A munka elkezdése elõtt kérdezzük meg a gyerekeket, hogy milyen az ideális napvédõ kalap (amely védi az arcot és a tarkót)!

Osszunk ki mindenkinek egy nagy ívpapírt (A2-es, A3-as méret), de dolgozhatunk egy nagy alakú újságpapírral is. Rajzolják rá a lehetõ legnagyobb szabályos kört, majd vágják ki, és hajtsák négyfelé! Vágjanak be az egyik behajtásnál a kör közepéig, majd hagyjuk õket kreatívan díszítgetni! Hívjuk fel a figyelmüket arra, hogy hagyjanak két vastagabb szabad sávot annál a behajtásnál, amelynél bevágtak az ollóval a kör közepéig! Ha elkészültek a dekorálással, hajtsák egymásra a két szabad sávot, és ragasszák össze a kalapot úgy, hogy az egy kúpot formáljon! Ha minden kalap elkészült, válasszuk ki a legkreatívabb alkotást!

Az aktív tevékenykedés közben a gyerekek megismerkedhetnek a biztonságos napozás szabályaival, miközben egy hasznos, napvédõ kalap készítésével a kreativitásukat is kibontakoztathatják.

Vissza
Vissza

6. Hogyan segíthettek rajtam és ezáltal magatokon?

Feladat neve:

Oszkár hírmondó iskolája

Korosztály:

9 – 14 éves

Szükséges eszközök:

  • Füzet
  • íróeszközök/fõ

Idõkeret:

45 perc

Leírás - megvalósítás:

Beszéljük meg a gyerekekkel, hogy Ózon Oszkár a társaival milyen fontos védõpajzsot képez az ózonrétegben a földi életformák körül!

Közöljük a gyerekekkel, hogy Ózon Oszkár a mai napon megnyitja a hírmondó iskoláját:

"Legyetek a hírmondóim! Terjesszétek a hírt! Mondjátok el a barátaitoknak és a családtagjaitoknak is, hogy mit tehetnek a Föld természetes védõpajzsa, az ózonréteg megvédése érdekében! Ha így tesztek, elkerülhetitek, hogy saját környezetszennyezõ tevékenységetek által a Nap áldozataivá váljatok!"

Ózon Oszkár iskolájában elsõ feladatként minden gyereknek egy-egy tömör mondatban le kell írnia, hogy mi lehet Ózon Oszkár legfontosabb üzenete az emberiségnek. Majd fülbesúgásos játékkal terjesszük a hírt! Mire a sor végére ér a mondat, sokszor már érthetetlenné válik, és nem jut el mindenkihez az üzenet. A játék tanulsága az, hogy sokszor és sokféle formában kell az emberek tudomására hozni, hogy mi a baj, és hogy mire figyeljenek.

Ózon Oszkár iskolájában második feladatként egy dalt kell írni Oszkárnak. Válasszunk ki egy népszerû, mindenki által ismert dallamot (pl. Jászkunsági gyerek vagyok dallama), és kérjük meg a gyerekeket, hogy írjanak rá egy-egy versszakot Ózon Oszkár történetével és fontos üzeneteivel kapcsolatban! A végén az összes elkészült versszakot logikusan egymás után rakva énekeljük el közösen a teljes dalt!

Ózon Oszkár iskolájában harmadik feladatként a gyerekeknek páros munkaformában egy rövid párbeszédet kell írniuk, amely a szülõk és a gyerekek között zajlik. A játék kedvéért feltételezzük azt, hogy a szülõk még soha sem hallottak az ózonréteg fontosságáról, az elvékonyodásából származó fokozott UV-sugárzásból eredõ veszélyekrõl, az ózonréteg megóvásának lehetõségeirõl, vagy az árnyékszabályról, a SANSZ szabályról, és általában a biztonságos napozás szabályairól. A kíváncsi és kétkedõ szülõk kérdéseire és reakcióira a gyerekeknek meggyõzõ érvekkel kell válaszolniuk! Az elkészült párbeszédeket hallgassuk meg, és értékeljük, hogy melyik mennyire volt meggyõzõ és hatásos, és döntsük el, hogy melyik párbeszéd készítõinek adnánk Ózon Oszkár hírmondó iskolájának kitüntetését!

A három feladat megoldása után hangsúlyozzuk Ózon Oszkár iskolájának mottóját: "Aki engem károsít, magát sodorja veszélybe".

Ózon Oszkár iskolájában a gyerekek Oszkár hírmondóivá válnak, megtanulnak röviden, tömören, majd rímekbe szedve, sõt hatásosan érvelve Ózon Oszkár szószólójaként az ügy mellett kiállni. Mindeközben a kommunikatív és érvelõ képességük is nagymértékben fejlõdik.

Vissza
Vissza

6. Hogyan segíthettek rajtam és ezáltal magatokon?

Feladat neve:

Ózon Oszkár pusztulása

Korosztály:

9 - 12 éves

Szükséges eszközök:

Piros karpántok

Idõkeret:

10 perc

Leírás - megvalósítás:

Magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy Ózon Oszkár veszélybe került. Sajnos az ember szennyezõ tevékenysége következtében az ózonréteg sok helyen elvékonyodott, és egyre kevésbé tudja megvédeni a Földet a láthatatlan UV sugaraktól. Mivel az ózonréteg károsodott, a légkör védõ-szûrõ tulajdonsága csökkent, és több UV-sugárzás, különösen a veszélyesebb UV-B éri el a földfelszínt. A hûtõkészülékekben, a hajtógázos dezodorokban és a légkondícionáló berendezésekben használt freonok, a tûzoltó készülékekben használt halonok, és a különbözõ növényvédõszerekben található metil-bromidok veszélyt jelenthetnek az ózonrétegre! Ha nem megfelelõen kezelik õket, és szennyezõanyagokként a levegõbe szöknek, hozzájárulnak a magas légkörben található ózon bomlásához. E különféle, mesterségesen elõállított mérgezõ vegyületek, fõleg a freonok és a halonok (CFC-k) megfordítják a magasban lejátszódó, természet által szabályozott folyamatokat. Visszabontják az ózont oxigénné, így a Nap nagy energiájú, káros UV sugarai akadálytalanul eljutnak a Föld felszínére. A freonok és a halonok körülbelül tíz év alatt jutnak fel a földfelszínrõl az ózonpajzshoz, és ott akár száz évig is aktívan bontják az ózonréteget. E molekulák kötései a magaslégkörbe érve a Nap UV-sugárzásának hatására felbomlanak, és agresszív tulajdonságú szabad klórgyökök hasadnak le róluk. Egyetlen ilyen klórgyök akár százezer ózonmolekula lebontásában is részt vehet, mielõtt elhagyná a Föld légkörét. Az elmúlt években az Antarktisz feletti "ózonlyuk" (pontosabban ózonréteg vékonyodás) elérte eddigi legnagyobb méretét, amely terület több, mint háromszor nagyobb az Egyesült Államokénál.

Kérjük meg a gyerekeket, hogy mindegyikük elevenítsen meg egy-egy oxigénatomot (O), továbbá párosával (kézfogással) egy-egy oxigénmolekulát (O2), valamint hármasával (kézfogással körben állva) egy-egy ózonmolekulát (O3)! Egy gyerek pedig az agresszív tulajdonságú klórgyököt elevenítse meg! Hogy meg tudják õt különböztetni, rakjunk a klórgyök karjára egy piros karpántot! Adott jelre kezdjük el az idõmérést! A feladat valójában egy fogójáték. A klórgyöknek üldöznie kell a három fõs ózonmolekulákat. Az ózonmolekulák természetesen megpróbálhatnak elmenekülni a klórgyök elõl, de nem engedhetik el egymás kezét. A klórgyök egymás után foghatja meg és bonthatja szét az ózonmolekulákat. A játék addig tart, amíg a klórgyök minden ózonmolekulát elbont oxigénatomokká és oxigénmolekulákká. Mérjük, hogy mennyi idõ alatt sikerül a klórgyöknek lebontania az összes ózonmolekulát! Ismételjük meg a játékot még legalább kétszer további klórgyökök bevonásával, és minden esetben mérjük, hogy mennyi idõ alatt sikerül a klórgyököknek lebontaniuk az összes ózonmolekulát! Ábrázoljuk a kapott idõeredményeket grafikus formában (idõeredmény, klórgyökök száma)! A kapott függvény segítségével jól illusztrálható, hogy a megnövekedett klórgyök szint hogyan gyorsítja az ózonréteg pusztulását.

A feladat megvalósítása Ózon Oszkár károsodásának és pusztulásának a megértésében segít. Az aktív szerepjáték segítségével a külsõ mozgásformák segítik az interiorizációt, az ismeretanyag elmélyítését.

Vissza
A Magyar Vöröskereszt és az MTA Szociológia Kutatóintézetének közös egészségvédő programja iskolák számára
Beharangozó Napsugárzás Tesztkérdések Kisérletek Iskolaudvar Irodalom Letöltések 1. fejezet 2. fejezet 3. fejezet 4. fejezet 5. fejezet 6. fejezet 7. fejezet Tesztkérdések 1 Tesztkérdések 2 Tesztkérdések 3 Tesztkérdések 4 Tesztkérdések 5 Tesztkérdések 6 Kisérletek 1 Kisérletek 2 Kisérletek 3 Kisérletek 4 Kisérletek 5 Kisérletek 6 Kisérletek 7